دریافت کارت بازرگانی

چهارشنبه 27 شهریور 1398

ثبت شرکت کارآمد

نویسنده: zohre zohreh   


 
اگر شما هم از جمله افرادی هستید که به دنبال پیاده سازی ایده ها و یا در راستای برنامه های آتی خود به به فکر ثبت شرکت هستید احتمالا بارها از خود این سوال را پرسیده اید که چگونه باید اقدام به ثبت شرکت کارآمد نمود؟ و یا اساسا شرکت کارآمد چه شرکتی است؟

در نظر داشته باشید که شرکت کارآمد به شرکتی اطلاق می شود که بعد از اینکه تمامی مراحل قانونی آن برای ثبت پشت سر گذاشته شد و شرکت شرایط بهره برداری قانونی را پیدا کرد بتواند بعد از مدت مشخص به اهداف و برنامه های تعیین شده توسط شرکا دست پیدا کند. در واقع هر فرد به منظور رسیدن به مقاصد و نیازهایی اقدام به ثبت شرکت می کند. برخی برای رسیدن به منافع مادی، برخی در راستای رسیدن به منافع معنوی و برخی در راستای جبران کمبود و یا رفع نیازی در بخش هایی از جامعه و یا مجموع تمامی موارد باعث ثبت یک شرکت می شود.

اگر افراد یا موسسین شرکت بتوانند به خواسته خود برسند در واقع شرکت برای آنها کار آمد بوده و به این نوع شرکت ها شرکت کارآمد می گویند اما گاها ممکن است شرکت به کارآمدی مورد نظر شرکا نرسد و یا خیلی بیشتر از موارد  مورد نظر شرکا را تحقق بخشیده باشد.

اگر بیش از برنامه باشد که باز هم شرکت کارآمد است با این تفاوت که از برنامه ها خیلی موفق تر بوده ولی اگر شرکت کارآمد نبود باید دلایل آن بررسی شود و برای بهبود شرایط برنامه ریزی شود. از این رو شناخت عواملی که می تواند منجر به ثبت شرکت کارآمد شود و این هم قبل از ثبت شرکت اهمیت زیادی دارد.

در ادامه قصد داریم عواملی که باعث ثبت شرکت کارآمد می شوند را بررسی کنیم. عواملی که هر چند گاها به ظاهر خیلی اهمیتی ندارند اما حساسیت و دقت در این عوامل است که در اصل کارآمد بودن یک شرکت را تضمین می کند.

انتخاب شریک مناسب
بعضا دیده می شود که برخی از افراد ملاک های مناسبی برای انتخاب شریک برای راه اندازی یک شخصیت حقوقی ندارند. شریک همانگونه که از نامش مشخص است عضوی حقوقی در شرکت است و از همه منافع و سود و زیان شرکت بهره می برد. وجود این شرکا در برخی از قالب شرکت ها دقیقا برابر با اعتبار شرکت است و حتی نام آنها به عنوان شریک در اساسنامه شرکت می تواند باعث ترغیب و یا دوری کردن برخی از مشتریان از شرکت ها بشود.

افرادی که دارای سوابق عملکردی مناسبی نباشند، از موضوع شرکت و اهمیت فعالیت شرکت آگاهی کافی نداشته باشند، افرادی که به جای همراه بودن مانع و یا سنگ راه باشند، افرادی که عموما با خط مشی ها و قوانین شرکت سر ناسازگاری مخرب دارند و بسیاری از افراد دیگر نباید به راحتی به عنوان شریک تجاری انتخاب شوند.

معمولا توصیه می شود به عنوان شریک روی افرادی حساب کنید که حتی اگر تجربه حقوقی و یا اجرایی بالایی ندارند شناخت خوبی در حوزه فعالیت شرکت داشته باشند و بتوانند گره ای از گره های شرکت را باز کنند، افرادی که در دامنه شرکا و سهامداران شرکت ها قرار می گیرند باید با قوانین شرکت به خوبی آشنا باشند و حوزه عملکردی خود را بدانند و بتوانند اگر اعتباری بیشتر به شرکت نمی دهند حداقل مانعی برای اعتبار شرکت نباشند.

بصورت کلی توصیه می شود در انتخاب شریک عوامل تاثیر گذار در ابتدا شناسایی و بعدا شرکا را انتخاب کنید تا این افراد در رسیدن به اهداف و برنامه ها شما را یاری داده تا بتوانید شرکت کارامدی ثبت کنید.

انتخاب قالب مناسب برای شرکت
هر چند در قانون تجارت ایران 7 نوع شرکت تجاری دیده شده و بسیاری از افراد تفاوت زیادی در بین این شرکت ها نمی گذارند اما وجود یک مسئله را نباید هیچگاه فراموش کرد. اینکه دلایل وجود 7 نوع شرکت چیست؟ حقیقت این است که شاید بتوان بسیاری از موضوعات را در تمامی قالب های موجود به ثبت رساند اما همیشه انتخاب بهترین قالب می تواند روش فعالیت و ادامه موضوع را تسهیل نماید.

به صورت کلی در ایران دو نوع شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود عمومیت بیشتری دارند. این دو نوع شرکت حتی گاها بهترین نوع قالب شرکت یا کارآمدترین قالب شرکت نامیده می شوند. اما آیا برای اهداف کلان و موضوعات نیازمند سرمایه زیاد هم می توانند مناسب باشند و موجبات ورشکستگی را در آینده نزدیک فراهم نمی کنند؟ یا آیا برای افرادی که خواهان همه کاره بودن در شرکت و استفاده از اعتبار و نام خود در شرکت هستند هم این قالب شرکت ها مناسب است؟

انتخاب موضوع مناسب
برخی از دوستان خیلی محدود به موضوع کاری خود نگاه می کنند و برخی دامنه فعالیت شرکت را خیلی وسیع در نظر می گیرند که هر دو این نوع نگاه ها برای ثبت شرکت پسندیده نیست. در حالت کلی موضوع فعالیت شرکت باید به گونه ای باشد که امکان توسعه فعالیت ها را به موسسین بدهد و در ضمن نیازمند پاسخگویی و مشکلات فراوان برای دریافت مجوزهای گوناگون برای هر فعالیت نباشد.

از نظر موضوعی برخی از موضاعت اصلا قابل ثبت نیستند، برخی نیاز به مجوز ندارند و برخی باید از سازمان و یا ارگان خاصی مجوز داشته باشند.

انتخاب چندین موضوع گاها منجر به ثبت شرکت بصورت متفاوت خواهد شد زیرا شرکت از نوع شرکت های چند منظوره تلقی خواهد شد. توصیه می شود که در تعریف موضوعات شرکت دقت لازم را داشته باشید. مثلا گاها نیاز به ارائه برخی از تخصص ها در شرکت به عنوان خدمات جانبی مشهود است اما قید دقیق نوع فعالیت در اساسنامه نیاز به دریافت مجوز را الزامی می کند. از این رو بهتر است بصورت غیر مستقیم به این موارد اشاره شود تا هم مشکل مجوز نداشته باشید و هم محدودیت فعالیت نداشته باشید.

حساسیت در انتخاب موضوع بخصوص برای فعالیت های آتی شرکت بسیار حائز اهمیت است. گاها تغییر موضوع نیاز به تغییر نام و یا حتی تغییر برند تجاری دارند و می تواند به اعتبار و سوابق شرکت آسیب وارد کند. از این رو بهتر است قبل از هر تصمیم گیری با متخصصین این حوزه برای تعیین موضوعات مورد نظر حتما مشاوره نمایید.

تعیین نام شرکت
هر چند خیلی کم به موضوع نام شرکت ها به عنوان عامل موفقیت و یا ثبت شرکت کارآمد اشاره می شود اما حقیقت این است که نام شرکت معرف اصلی فعالیت و حوزه کاری شرکت است و می تواند اعتبارات زیادی را برای شرکت به همراه داشته باشد. هر چند خود قوانین انتخاب نام برای شرکت محدودیت های زیادی را برای موسسین به همراه دارد و باعث شده تا هر نامی را نتوان برای شرکت گذاشت اما انتخاب یک نام هوشمندانه و با نکته بینی می تواند تاثیر زیادی بر شهرت و اعتبار شرکت داشته باشد.

با نگاهی به شرکت های کارآمد می توان به خوبی به اهمیت این نکته واقف شد. تعداد سیلاب ها و یا اجزا نام شاید اهمیت داشته باشد اما برخی از این شرکت ها با انتخاب یک نام چندین هدف را مد نظر دارند. برخی از این نام ها بصورت کلی و یا اختصاری به عنوان نام تجاری شرکت معرفی می شود و از همین نام اختصاری برای ساخت نشان تجاری و یا علامت تجاری هم استفاده می شود.

انتخاب یک نام هوشمندانه باعث می شود تا مشتریان در هر کجا چه فارسی زبان و چه غیر فارسی زبان به راحتی بتوانند موضوع فعالیت شرکت را حدس بزنند، روی نام حساس شوند، خیلی زود به خاطر بسپارند، در همه تعریف نام آن را بکنند و بصورت کلی در حالت روانی درگیر نام شرکت شوند. حال خود تصور کنید چنین نامی چگونه می تواند مشتری جذب کند و در ارتقا نام تجاری و فروش شرکت دخیل باشد.

میزان سرمایه شرکت
یکی از اصلی ترین ارکان در تشکیل شرکت ها داشتن سرمایه لازم است . این سرمایه اغلب بصورت ریالی برآورد می شود اما در بسیاری از حالت ها شرکا خود به عنوان سرمایه شرکت در نظر گرفته می شوند. قبلا در همین مقاله اهمیت انتخاب شرکا بحث شد لذا در این بند موضوع داشتن سرمایه را با دیدگاه ریالی بررسی می کنیم.

هر چند اغلب شرکت ها از نظر سرمایه نقدی و غیر نقدی نیازی به سرمایه سنگین برای شکل گیری ندارند اما در بسیاری از مواقع وجود این سرمایه برای اعتبار شرکت اهمیت فراوانی دارد. هر چه هست برای قید اعتبار شرکت باید در اساسنامه میزان سرمایه شرکت درج شود.

هیمن موضوع باعث می شود تا در انتخاب شرکت شما بسیاری از شرکت ها و ارگان های بزرگ خیلی رغبتی به خرج ندهند. در مناقصات و مزایده ها نبود این سرمایه و یا کم داشتن سرمایه باعث از دست دادن فرصت ها می شود. ضمن اینکه از همین سرمایه به منظور یکی از اصلی تین معیارهای رتبه بندی شرکت ها استفاده می شود. پس خیالی نیست اگر بگوییم بدون داشتن سرمایه لازم کار ثبت شرکت غیر ممکن نیست اما بسیار در روند کاری شما تاثیر گذار است.

دانش و مهارت کافی
برخی از افراد با داشتن دانش و مهارت نسبی اقدام به ثبت شرکت می کنند. در نظر داشته باشید که ثبت شرکت الزاما در همه موارد نیاز به ارائه تخصص و یا مدرک دانشگاهی خاصی ندارد و هر فرد در هر مقام و جایگاهی و با هر میزان از تحصیلات می توان اقدام به ثبت شرکت و شروع به فعالیت بکند.

اما اگر این دانش و مهارت کفایت نداشته باشد و این عدم کفایت در ادامه مسیر و فعالیت شرکت جبران نشود می تواند با عقد چند قرار داد و ارائه نتایج نا معتبر  و نا مناسب اعتبار شرکت شما را در بین مشتریان به بدی انتشار دهد. عموما استفاده از شرکای کاردان و متخصص و یا به کار گرفتن افراد کار بلد و خبره در حوزه فعالیت شما توصیه می شود.

در نظر داشته باشید که همه افرادی که شرکت ثبت می کنند قرار نیست همه دانش را به تنهایی داشته باشند اما هنر به کار گرفتن افراد با توانایی های بالا می تواند این کمبودها را جبران و در رشد اعتبار و سرمایه و سود شرکت نقش مستقیم داشته باشد. بی دلیل نیست که بسیاری از شرکت ها برای جذب افراد صاحب دانش و مهارت حاضر به پداخت حقوق های بالا و سرمایه گذاری هستند.

هدف گذاری و برنامه ریزی دقیق
از دیگر عوامل تاثیر گذار در ثبت شرکت کارآمد هدف گذاری و برنامه ریزی دقیق است. شرکت های کارآمد برای تمامی فعالیت های خود برنامه ریزی دارند. آنها ابتدا اهداف کلان خود را ترسیم و به دنبال آن با تعریف ریز اهداف و برنامه های عملیاتی متناسب سعی می کنند هر روز خود را با برنامه قبلی و مدون شروع کنند تا به نتایج دلخواه برسند.

دلیل عدم موفقیت بسیاری از شرکت های ثبت شده و یا به اصطلاح نا کارآمد شدن این شرکت ها می تواند همین نداشتن برنامه و سر درگمی در انجام کار ها باشد. بخصوص این موضوع در ابتدای راه شرکت ها زیاد خود را نشان می دهد. شرکت ها در ابتدای راه در برنامه ریزی و هدف گذاری اشتباهاتی را دارند و همین اشتباهات منجر به بد قولی و نتایج ضعیف و خروجی بد می شود که باعث افت و کاهش اعتبار شرکت می شود.

انتخاب وکلای کار بلد
صرف نظر از ابعاد تبلیغاتی و ادعاهای صورت گرفته همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از تخصص و دانش موسسات حقوقی را واقعا باید جدی بگیرید. بسیاری از شرکت هایی که ثبت می شوند توسط خود افراد متقاضی ثبت می شوند و بسیاری از آنها توسط افرای ثبت می شود که تخصص واقعی در امور ثبت شرکت ها ندارند.

ثبت شرکت و موسسات غیر تجاری یک فرآیند کاملا حقوقی با نگرش تخصصی است. به این مفهوم که باید در تنظیم اسناد و مدارک ثبت شرکت به نحوی عمل شود تا در آینده برای فعالیت های آتی شرکت مشکلی به وجود نیاید. مشکلات حقوقی و قانونی در بسیاری از مواقع رمق شرکت ها را می گیرند و آنقدر برای موسسین دست و پا گیر می شوند که تمام تمرکز آنها را معطوف جریانات حقوقی و حل مشکلات قانونی می کنند تا جایی که نه تنها شرکت ناکارامد می شود بلکه بسیاری از این افراد در نهایت بدون ریشه یابی موضوع قید شرکت را زده و اقدام به انحلال  شرکت می کنند.

توصیه می کنیم برای اینکه شرکت کارآمد داشته باشد و اقدام به ثبت شرکت کارآمد متناسب با آرزوها و اهداف خود بکنید اول از همه از وکلا و افراد صاحب نظر بهره بگیرید و دوم افراد توانا و متخصص را جذب کنید. ترس از سابقه کاری و حقوق بالا و یا پرداخت هزینه نداشته باشید که تمامی این موارد در شرکت های موفق به عنوان سرمایه گذاری شناخته می شوند و اغلب به خوبی جوابگوی اعتبار و کارآمدی شرکت هستند.

 

نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر