دریافت کارت بازرگانی

سه شنبه 2 مهر 1398

شرایط ثبت شرکت صرافی

نویسنده: zohre zohreh   


معنای لغوی صرافی داد و سند انواع پول می باشد که این حرفه از زمانی شکل گرفته است که مردم  نیازمند تعیین صحت وزن و عیار مسکوکات گوناگونی شدند و از آن زمان به بعد افرادی تحت عنوان صرافی ها مشغول به فعالیت و خدمات رسانی می باشند. با توجه به نوع فعالیت صرافی ها، این گونه تشکل ها زیر نظر مستقیم بانک مرکزی اجازه تاسیس و فعالیت می یابند که آخرین دستورالعمل اجرایی در این زمینه در سال 1393 با 48 ماده و 13 تبصره به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده و از آن به بعد طبق این آئین نامه صرافی ها نسبت به توان و ظرفیت خود اقدام به معاملات ارزی و انجام عملیات مربوط به حواله های ارزی می نمایند.

با توجه به لزوم تبدیل اشخاص حقیقی فعال در زمینه های مختلف به اشخاص حقوقی و یا ثبت اشخاص حقوقی جدید نزد اداره ثبت شرکتها، افرادی که قصد فعالیت در زمینه صرافی را داشته باشند بایستی نسبت به اخذ موافقت و مجوز اولیه و دریافت فرم های مربوطه از قبیل اساسنامه از بانک مرکزی اقدام نموده تا طبق فرم های ارائه شده فرآیند ثبت صرافی انجام شود.

موضوع فعالیت صرافی ها در حوزه ارز و طلا می باشد که تحت نظارت مستقیم بانک مرکزی و با تعیین شرایط از طرف این سازمان و با داشتن افراد و شرایط مربوطه  و سایر حداقل هایی که از طرف بانک مرکزی اعلام خواهد شد قابل انجام می باشد.

از جمله این شرایط دارا بودن حداقل 20 سال تمام برای متقاضی و سایر اعضای هیئت مدیره و 30 سال تمام برای مدیرعامل می باشد. همچنین ارائه حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی و یا حداقل 5 سال سابقه فعالیت بانکی در بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی و یا فعالیت صرافی در صرافیهای مجاز برای مدیرعامل الزامی می باشد.

سرمایه ای که برای ثبت صرافیها مورد نیاز میباشد در شهرهایی نظیر تهران و سایر شهرهای بزرگ با شهرهای دیگر متفاوت می باشد.

ماهیت حقوقی صرافی ها از نوع شرکت های تضامنی می باشد که قواعد و قوانین مربوط به ثبت این نوع شرکتها صراحتاً در قانون تجارت تشریح و اعلام گردیده است.

هدف از ثبت شرکتهای تضامنی، انجام امور تجارتی بین دو یا چند نفر میباشد .

نام شرکت بایستی لااقل شامل اسم یکی از شرکاء بوده و درج عبارت شرکت تضامنی در نام شرکت الزامی می باشد. در صورتیکه نام شرکت شامل اسامی تمامی شرکت نباشد لازم است که در انتهای نام شرکت از واژه "و شرکاء" یا " و برادران" استفاده گردد.

تمام سرمایه ای که در این نوع از شرکتها در نظر گرفته می شود بایستی به طور کامل پرداخت گردد و در خصوص صرافی ها  این مبلغ نزد بانک مرکزی واریز خواهد شد و چنانچه هر یک از شرکاء دارای سرمایه غیرنقدی باشند لازم است که آن سرمایه را تسلیم نمایند که ارائه سرمایه غیرنقدی بایستی با اطلاع قبلی تمام شرکا و رضایت آنها باشد.

منظور از واژه تضامنی در این شرکتها این است که در صورت بروز هرگونه قروض از جانب شرکت چنانچه سرمایه شرکت برای پرداخت قروض کافی نباشد هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض خواهد و چنانچه هر ترتیبی به جز این بین شرکا در نظر گرفته شود نا معتبر و کان لم یکن خواهد بود.

سود بدست آمده در شرکت تضامنی به نسبت سهم الشرکه ای که بین شرکا در نظر گرفته شده است و یا هر ترتیبی که در شرکتنامه مقرر گردیده باشد بین شرکا تقسیم خواهد شد.

هر یک از شرکا جهت انتقال سهم الشرکه خود در شرکت تضامنی نیازمند اخذ رضایت و موافقت تمام شرکا می باشند.

در خصوص قروض شرکت تا زمانیکه شرکت منحل نشده باشد مطالبه قروض بر عهده شرکت می باشد و پس از انحلال شرکت، هر یک از شرکا مسئول مطالبه تمام قروض شرکت خواهد بود و هر یک از طلبکاران می توانند به یک یا چندین نفر از شرکا مراجعه کنند. هیچ یک از شرکا نمی تواند ادعا کند تنها به میزان سهم خود مسئول قروض می باشد و هر قراری غیر از این معتبر نخواهد بود.

لازم به ذکر است هر شریک جدیدی که در شرکت تضامنی وارد میگردد همراه با سایر شرکا مسئول تمام قروض شرکت حتی قبل از ورود خود خواهد بود و هیچ ترتیب یا قراری مغایر با این مسئله معتبر نمی باشد.

هیچ یک از افرادی که در شرکتهای تضامنی شریک هستند نمی توانند اقدام به تجارتی مانند تجارتی که شرکت به آن منظور تاسیس شده است بکنند مگر با رضایت سایر شرکا و هم چنین بدون رضایت شرکا نمی توانند به عنوان دارنده سهم الشرکه در شرکت تضامنی یا محدود دیگری داخل شوند.

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت تضامنی:

اخذ مجوز از بانک مرکزی مبنی بر موافقت تاسیس صرافی
کپی برابر با اصل شده مدارک شناسایی افراد
گواهی عدم سوء پیشینه اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل
 

نظرات() 

دوشنبه 1 مهر 1398

شرایط ثبت برند تجاری

نویسنده: zohre zohreh   


 
شاید کمتر کسی باشد که با مفهوم برند و علامت تجاری آشنایی نداشته باشد. معمولا شرکت ها  پس از اغاز فعالیت خود و به عنوان یکی از اولین و ضروری ترین اقدامات خود ثبت برند را در نظر می گیرند. برند های تجاری شناسه محصولات و خدمات شرکت های تجاری و کاسبان و کسبه خرد و درشت بازار هستند. در واقع این نشانه ها به جای اینکه تولید کننده و یا خدمات رساننده بخواهد در خصوص فعالیت خود توضیح بدهد از طرف او با مشتریان و مخاطبین سخن می گویند.

گاها برند تجاری با نام تجاری اشتباه برداشت می شود. نام تجاری همان موضوع تجاری شرکت ها است و برند شناسه فعالیت و کالاها و خدمات شرکت است. مثلا یک شرکت تولید کننده لبنیان می تواند نام تجاری ایکس را برای خود انتخاب کند و بر روی این کالاهای خود از برندی استفاده کند که این نام تجاری جزئی از ان باشد و یا نباشد.

برند تجاری در اصل نقطه عطف تمایز محصولات و خدمات شرکت ها از یکدیگر است. شرکت ها و اشخاصی که از برند استفاده می کنند به دنبال نشان دادن تفاوت محصولات خود با سایر محصولات هستند. می خواهند شناخته شوند و با دیگران اشتباه گرفته نشود. به دنبال وجهه قانونی و صحیح هستند و دوست دارند محصولات انها با نشانی مشخص از سایرین قابل تمایز باشد.

از این رو ثبت برند تجاری اهمیت بسیار زیادی دارد و مرتبا بر تعداد درخواست ثبت برند تجاری افزوده می شود. بخصوص که برند های تجاری به عنوان یک عنصر توانا در بازار یابی نیز شناخته می شوند و راه های میان بر زیادی برای شرکت ها در راه تحقق اهداف بازار یابی و مشتری شناسی به همراه دارند.

شرایط برند تجاری

برند هرگونه حرف، عدد، تصویر، نماد، رنگ، برچسب و یا خط و خطوط و ترسیم و یا ترکیبی از این علائم بصورت دو بعدی و سه بعدی است که به محض اینکه بتواند شرایط لازم را داشته باشد می تواند به نام متقاضی ثبت برند به نام خورده و تعلق خود را به فردی اثبات کند.

برای این منظور باید برند مطابق با شرایط خاصی نباشد. یعنی برخی از فاکتورهای موجود در برند و طرح ان باعث می شوند برند به ثبت نرسد. این فاکتور ها عبارتند از:

واژه های عام : واژه هایی که کاربرد همگانی دارند و عمومیت داشته و نمی تواند تخصیص داده شود. مانند میز، کیف، ماشین و ...

واژه های توصیفی :  کلماتی که کاربرد انها برای توضیح و تفسیر نوع کالا ها و خدمات می باشد و نمی تواند تخصیص داده شود. مانند ترش برای سرکه، شیرین برای شیرینی و ... .

علائم گمراه کننده و فریب دهنده : علائم و نشانه هایی که مصرف کننده و مشتری را نسبت به اصالت و ماهیت و یا حتی مبدا جغرافیایی کالا و خدمات به اشتباه خواهند انداخت. مثلا برای کیف استفاده از نماد گاو مستلزم تولید چرم طبیعی است در غیر اینصورت نماد گاو گمراه کننده تلقی خواهد شد.

علائمی که مخل نظم عمومی و اخلاق حسنه باشند : هرگونه ترکیبی از عکس ها و نماد هایی که در خور شعونات اسلامی و فرهنگ جامعه مصرف کننده نباشد و به عنوان حروف زشت و یا تصاویر نا متجانس شناخته شوند.

البته موارد دیگری هم در قانون ثبت بین المللی برند ( wipo) به ان اشاره شده که همه کشور ها تقریبا با ان اشتراک عقیده دارند و اینگونه علامت ها را ثبت نمی کنند. مواردی همچون استفاده از علائم مملکتی و دولتی، پرچ کشور ها، نشان کشور ها و سازمان ها و آژانس های بین المللی، و ... که تنها در صورت داشتن مجوز معتبر قابل استفاده در برند و علامت تجاری هستند.

اما اگر برند با تمامی اوصاف و تعاریف بالا همسان باشد و معتبر شناخته شود ولی نتواند هر یک از المان های زیر طبق ماده 32 قانون تجارت را در بر داشته باشد باز هم نمی تواند به ثبت برسد:

توانایی ایجاد تمایز در بین کالاهای یک شرکت با شرکت دیگر را نداشته باشد
خلاف موازین شرعی و انسانی و حقوقی باشد و یا نظم و قانون اجتماعی را تحت الشعاع قرار دهد
باعث شود مشتری نسبت به مبدا جغرافیایی کالا دچار سوء تفاهم شود.
از نشان های مشابه و یا الگو برداری شده از نشانه های ملی و حکومتی و یا بین المللی باشد
مشابه و یا به شکل خیلی نزدیکی همانند سایر برند ها و علائم تجاری دیگر باشد به شکلی که مشتری و یا مصرف کننده را فریب دهد.
کپی برداری شده باشد و دقیقا مشابه برند دیگری باشد که به نام فرد یا شرکت دیگری است. البته در صورتیکه برند قبلا استفاده شده باشد و اعتبار قبلی ان مدت ها باشد به اتمام رسیده باشد می تواند توسط فرد دیگری به شرط نداشتن مدعی به ثبت برسد.
برای ثبت برند تجاری باید اظهارنامه تهیه کنید و ابتدا در سایت اداره مالکیت معنوی به عنوان متولی ثبت برند در ایران ثبت نام کرده باشید. این اداره شعبه دیگری ندارد و تنها باید برای ثبت برند از تهران اقدام شود. تمامی اقدامات ثبت برند باید حقوقی و بر اساس قانون باشد. هر چند ثبت برند الزامی نیست ولی کار بسیار اشتباهی است که برند خود را به ثبت نرسانید زیرا به راحتی مورد سو استفاده و سرقت قرار خواهد گرفت و ان گاه شما توانایی اثبات مالکیت خود را نخواهید داشت.

 

نظرات() 

دوشنبه 1 مهر 1398

شرایط ثبت برند فست فود

نویسنده: zohre zohreh   


 
شاید کمتر کسی از فعالان حوزه غذایی فست فود به ثبت برند توجهی کرده باشد و از اهمیت این موضوع می توان گفت اکثر فعالان در این حوزه غافل بوده اند. در حالی که ثبت برند فست فود ارزش کار شما را به شدت افزایش خواهد داد و باعث توجه بیش از انتظارتان به رستوران و فست فود شما خواهد شد.

فست فودی ها باید از اتحادیه فست فود مجوز و یا پروانه فعالیت دریافت کنند و در هنگام ثبت برند خود پروانه فعالیت خود را به اداره مالکیت معنوی به عنوان متولی ثبت برند تسلیم نمایند. فست فود ها با ثبت برند و مدیریت و به شهرت رساندن برند خود به سادگی می توانند اقدام به توسعه فعالیت خود با ایجاد شعبات و نمایندگی های داخلی و حتی خارجی بکنند. موضوعی که دور از دست رس نیست و تنها کافی است با برنامه ریزی مناسب و ارائه کیفیت در خور مشتری به این مهم نائل شوید.

در واقع داشتن برند و علامت تجاری جزئی لاینفک در قرارداد ها و تاسیس شعبات و نمایندگی ها برای فست فود ها می باشد. به موجب قانون الزامی برای ثبت برند در نوع خاص فست فود دیده نمی شود ولی داشتن برند در این زمینه موجبات اعتبار و اعتماد بیشتر مشتریان را فراهم می کند.

نحوه ثبت برند فست فود:

برند فست فود باید کاملا به زبان ایرانی و فرهنگ ایرانی طراحی شده باشد مگر اینکه شما خواهان فعالیت در مناطق آزاد اقتصادی و یا داشتن شعبه در سایر کشور ها و مناطق برون مرزی باشید. در این صورت باید ابتدا کارت بازرگانی خود را از اتاق بازرگانی ایران دریافت نمایید و سپس برای ثبت برند خود با استفاده از حروف لاتین و غیر فارسی اقدام نمایید.

در نظر داشته باشید که هنگام ارائه درخواست برای ثبت برند لاتین برای فست فود باید کارت بازرگانی و همچنین مجوزی که از اتحادیه فست فود دریافت نموده اید اعتبار کافی و لازم را داشته باشد.

با استفاده از برند شما به مشتریان وفا دار و ثابت دست خواهید یافت افرادی که به دیگران شما را با نام و برند تجاریتان معرفی می کنند و به دیگران در خصوص کیفیت و منحصر به فرد بودن شما با ذکر نام برند تجاریتان خواهند پرداخت و این در دنیای کسب و کارهای مردمی یعنی برند سازی و موفقیت برند. چیزی که می تواند درامد شما را هر روز بیشتر کند.

شاید به گمان شما الزامی هم برای ثبت برند نباشد و تنها با داشتن یک نام منحصر به فرد بتوان به این ارزش دست پیدا کرد. اما متذکر می شویم که نقطه ضعف همه رقبا و افراد شکست خورده دقیقا همین نکته است. در جامعه باز و اقتصاد رقابتی برخی از افراد سود جویی می کنند . انها موفقیت خود را با استفاده از موفقیت دیگران می بینند و  به همین دلیل به راحتی با الگو بردای و کپی از برند شما و ارائه فست فود های بی کیفیت تمامی تلاش های چند ساله شما را بر باد خواهند داد.

مشتریانی که به دنبال برند شما تا ادرس شما به زحمت امده اند وقتی به اشتباه از برندی تقلبی و غذایی که متعلق به شما نیست میل کنند خیلی ساده شروع به  تخریب برند شما خواهند کرد. در اینجا می توان اهمیت ثبت برند در موضوعات تجاری غذایی مانند فست فود را به خوبی احساس کرد.

وقتی شما برند خودتان را با هزینه بسیار کم و استفاده از خدمات تخصصی موسسه حقوقی  به ثبت برسانید دیگر اطمینان خواهید داشت که کسی جرات استفاده از برند شما را نفع خود در هیچ کجای ایران و در صورت ثبت بین المللی برند در هیچ کجای دنیا نخواهد داشت و در صورتیکه فردی این کار را بر اثر نا اگاهی انجام دهد قانون به حمایت از شما خواهد امد و نه تنها فرد خاطی اجازه استفاده از ان را دیگر نخواهد داشت بلکه جریمه و خسارت وارد شده به شما را هم باید پرداخت نماید.

از این رو ثبت برند در فست فود بسیار توصیه می شود. اما برند منحصر به فرد یک فست فودی تنها ابزار حفظ اعتبار و تمایز بین خدمات و محصولات غذایی شما با دیگران نیست. برند شما ابزار بازار یابی و فروش بیشتر برای شما هم خواهد بود. بخصوص اگر در فست فودی خود خدمات ویژه ای داشته باشید و یا بخواهید خود را به دیگران معرفی نمایید و به دنبال بازار های متنوع دیگر باشید این ابزار قدرتمند ترین ابزار برای اعتبار و فروش بیشتر شما خواهد شد.

اگر شما به همراه برند تجاری خود بر روی برند شخصی خود هم متمرکز شوید خواهید دید که موفقیتی اساسی به همراه شما خواهد بود. شما باید به مشتریان خود ارزش داده و اطلاعات و دانش غذایی که انها به دنبال ان می گردند را ارائه نمایید. خدمات مورد انتظار انها را براورده نمایید  و به انتقادات و پیشنهادات انها گوش فرا دهید و به سادگی برند سازی کنید تا برند فست فود شما ابزار ارزشمند کسب و کار شما شود.

مدارک لازم برای ثبت برند فست فود

کپی شناسنامه و کارت ملی برای افراد حقیقی و کپی اساسنامه و روزنامه رسمی شرکت برای اشخاص حقوقی
نمونه از علامت مورد تقاضا در ابعاد 10*10
کارت بازرگانی برای ان دسته که خواهان ثبت برند خود به لاتین هستند.
کپی جواز کسب برای افراد حقیقی و پروانه شرکت برای افراد حقوقی
وکالتنامه وکیل در صورت استفاده از وکیل
کپی روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات برای اشخاص حقوقی
در دنیا کم وجود ندارند فست فود هایی که به واسطه نام و اوازه شان توانسته اند به میلیارد ها ثروت دست پیدا کنند و مهم ترین و معروف ترین مثال برای ان می تواند فست فود و رستوران مک دونالد باشد. فست فود ها با ثبت برند خود به مشتریان خود انتظار می دهند و مشتری که ببیند یک فست فودی از برندی معتبر برخوردار است به دلیل قانونی بودن ان اطمینان پیدا می کند که کیفیت غذا و خدمات این رستوران و فست فود مناسب خواهد بود. 

نظرات() 

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو